Semula jadi, Tradisional, Atau Alternatif Perubatan - Keliru?

Semula jadi, Tradisional, Atau Alternatif Perubatan - Keliru?

Apabila seseorang memutuskan untuk melangkah keluar paradigma perubatan semasa dan mencari pilihan rawatan yang berbeza, dia berhadapan dengan beberapa syarat-syarat yang maknanya mungkin mengelirukan. Adalah ubat semula jadi yang berbeza dari perubatan alternatif? Apakah ubat allopathic berbanding dengan perubatan konvensional? Apakah ubat percuma dan bagaimana ia dimuatkan ke dalam campuran ini? Berikut adalah beberapa definisi yang diharapkan akan menjernihkan beberapa kekeliruan.

Perubatan Konvensional: Kadang-kadang digunakan silih berganti dengan perubatan tradisional. Ini adalah ubat yang disahkan oleh dan diamalkan oleh pertubuhan perubatan semasa. Amalan perubatan konvensional mungkin berbeza dari negara ke negara, bergantung kepada kaedah-kaedah, peraturan-peraturan, dan budaya di negara tertentu. Di Amerika Syarikat berfikir "AMA."

Perubatan allopathic: Dalam perubatan konvensional yang diamalkan hari ini, ini adalah falsafah utama. Ia menerangkan apa-apa rawatan yang bertujuan untuk merawat atau tanda-tanda kawalan.

Perubatan Asli: Falsafah ini menekankan menyokong kuasa penyembuhan badan dan bukan hanya merawat gejala penyakit. Ia melibatkan mendapat sekurang-punca penyakit dan membuat pilihan gaya hidup tentang makanan, herba, dan rawatan yang membantu kita mencapai kesihatan yang optimum. Contoh perubatan semula jadi seperti homeopati, kiropraktik, akupunktur, naturopati, hidroterapi, terapi urut, dan pilihan pemakanan dan gaya hidup.

Perubatan alternatif: Sering digunakan secara bertukar ganti dengan perubatan semula jadi. Pada asasnya, ia merangkumi apa-apa amalan penyembuhan yang tidak termasuk dalam bidang perubatan konvensional atau tidak diterima secara meluas oleh perubatan konvensional dan tidak diajar di sekolah-sekolah perubatan konvensional. Apakah atau tidak alternatif boleh berubah apabila perubahan penubuhan perubatan konvensional apa yang ia mendapati diterima. Sebagai contoh, ia tidak terlalu bertahun-tahun yang lalu bahawa koloid perak dan beberapa herba dianggap ubat-ubatan konvensional dan rawatan radiasi dianggap terapi alternatif.

Perubatan Komplementari: Ini adalah rawatan yang tidak bertujuan untuk menggantikan rawatan perubatan konvensional tetapi melengkapkan atau menambah ia. Seperti perubatan alternatif, apa yang dianggap pelengkap boleh berubah apabila perubahan penubuhan perubatan apa yang ia mendapati diterima.

Perubatan Integratif: Ini mengambil yang terbaik amalan konvensional dan alternatif, menggunakan kekuatan masing-masing untuk mengimbangi kelemahan atau kekurangan mereka. Satu contoh yang baik perubatan integratif akan menggunakan antibiotik yang disasarkan ditetapkan oleh doktor konvensional untuk membersihkan jangkitan dan kemudian menggunakan seorang doktor naturopathic untuk menetapkan kursus rawatan untuk mengukuhkan sistem badan supaya jangkitan tidak berulang lagi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar