Kaedah Penyerapan Baths - sejuk, panas dan mandi Penyerapan Neutral

Kaedah Penyerapan Baths - sejuk, panas dan mandi Penyerapan Neutral

Tab mandi rendaman menjadikan badan sihat dan dilakukan dalam tab mandi yang dihubungkan dengan sambungan air panas dan sejuk. Mandi ini diambil panas, sejuk, neutral dan lulus pada suhu yang berbeza. Ia juga dikenali sebagai mandi penuh. Di bawah, anda akan mempelajari kaedah sejuk, panas dan neutral mandi rendaman.

Sejuk Penyerapan Mandi

Tab mandi rendaman sejuk diberikan kira-kira 20 minit pada suhu 10º C hingga 23.8º C. Sebelum mandi ini, badan pesakit digunakan termasuk kepala. Pek sejuk dengan kain lembap atau tuala digunakan. Pada masa mandi tubuhnya digosok dengan baik. Selepas mandi ini dia mesti kering tidak lama lagi dan dibalut dengan selimut bulu. Ini tidak diberikan kepada orang muda dan tua. Ia tidak dilakukan dalam usus, gastrik, radang rahim dan juga ovari.

Hot Penyerapan Mandi

Tab mandi rendaman panas diberikan pada suhu 37º C dan secara beransur-ansur meningkat kepada 40 º C dengan menambah air panas. Sebelum mandi ini pesakit perlu minum air sejuk dan menjadikan badan sejuk beliau terutama kepala, leher dan bahu dengan air sejuk. A jaram yang dilakukan semasa keseluruhan rawatan.

Tab mandi rendaman panas berguna dalam basal-pengumpulan cecair dalam badan. Ia melegakan kanak-kanak, bronkitis dan bronchopneumonia dan juga kesesakan paru-paru. Mandi dihentikan apabila kulit menjadi merah. Dalam bronkitis kronik mandi panas diambil selama kira-kira 5-10 minit bersama-sama dengan geseran dan menggosok selepas mandi. Jika perlu, permohonan minyak penting untuk kulit pesakit. Ia memberi manfaat dalam Reumatik kronik, batu pundi hempedu dan batu karang. Ia tidak diberikan dalam penyakit otak dan saraf tunjang, hipertropi jantung dan lemah jantung.

Neutral Penyerapan Mandi

Tab mandi rendaman Neutral diberikan pada suhu 26º C hingga 28º C, suhu badan yang normal selama kira-kira satu jam. Ia mengaktifkan kulit dan buah pinggang penyakit kerana ia berfungsi sebagai sedatif. Ia amat berguna dalam penyakit otak, saraf tunjang, meningitis, artritis dan sakit sendi.

Ini berguna dalam basal daripada jantung, buah pinggang dan umum, ketagihan arak, radang urat saraf pelbagai kronik, kronik, cirit-birit, peritonitis dan penyakit kronik abdomen. Ia tidak dilakukan dalam penyakit kulit ekzema dan penyakit jantung.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Nick Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar