Kebaikan Mandi tulang belakang dan Kaki Baths

Kebaikan Mandi tulang belakang dan Kaki Baths

Terdapat beberapa rawatan hydrotherapic terapeutik dan kedua-dua biasa di kalangan mereka adalah mandi dan kaki tulang belakang mandi (mandi kaki sejuk dan mandian kaki panas). Dalam artikel ini anda akan mempelajari kaedah dan faedah mandi dan kaki tulang belakang mandi. Kedua-dua mandi air mempunyai beberapa manfaat kesihatan dan bertindak sebagai proses penyembuhan semulajadi kepada banyak penyakit.

Mandi tulang belakang

Mandi tulang belakang dilakukan dalam tab khas yang disediakan untuk tujuan yang sangat. Mandi ini dilakukan dalam suhu panas, sejuk atau neutral. Pesakit akan dibuat untuk berbaring dalam tab yang mengandungi kira-kira dua inci air kira-kira 10 hingga 15 minit. Mandi ini digunakan untuk menenangkan saraf tunjang dan secara tidak langsung mempengaruhi sistem saraf pusat.

Mandi tulang belakang juga bermanfaat dalam darah tinggi, kerengsaan, kegembiraan dan di hampir semua gangguan sistem saraf, termasuk penyakit mental sebagai histeria, sawan, gila dan insomnia. Ini perlu dilakukan selama kira-kira setengah jam. Apabila saraf yang tertekan, mandi tunjang panas dinasihatkan. Ia amat berguna dalam sakit belakang otot dan kesakitan akibat gangguan vertebra. Ia memberi manfaat dalam gangguan gastrik dan sakit sciatic di mana pesakit mendapat sakit sepanjang saraf sciatic.

Cold Foot Bath

Dalam mandi kaki sejuk, kaki pesakit akan tenggelam dalam tab atau baldi yang mengandungi air pada 7º C hingga 12º C selama 5 minit hingga 10 minit. Geseran biasanya dilakukan ketika mandi kaki. Mandi kaki sejuk tidak diberikan dalam keadaan-keadaan keradangan hati, buah pinggang dan organ-organ genitourinary.

Hot Foot Bath

Dalam mandi kaki panas, kaki pesakit akan tenggelam dalam tab atau baldi yang mengandungi air panas selama kira-kira 20 hingga 30 minit. Badannya mesti betul dilindungi agar tidak kehilangan haba. Dia perlu mandi mandi selepas rawatan ini.

Mandian kaki panas membuat otot luar kawal badan terutamanya rahim, pundi kencing, usus, perut dan pelvik organ aktif. Ia membuang keseleo, pengecutan sendi buku lali, kesesakan serebrum dan selesema. Ia menggalakkan haid.

Langkah-langkah berjaga-jaga

1. Ini rawatan hydrotherapic perlu dilakukan 3 jam sebelum makan.

2. termometer mesti digunakan untuk merakam haba air semasa rawatan.

3. Gunakan air bersih dan tulen untuk rawatan.

Penafian: Artikel ini tidak bertujuan untuk memberikan nasihat kesihatan dan untuk maklumat am sahaja. Selalu mencari wawasan daripada seorang profesional kesihatan yang berkualiti sebelum memulakan program kesihatan.

Copyright © Nick Mutt, Hak Cipta Terpelihara. Jika anda ingin menggunakan artikel ini di laman web anda atau ezine anda, membuat semua url (pautan) yang aktif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar